1980 ASKERİ DARBESİ’NİN TÜRK TİYATROSU’NA YANSIMALARI: MEMET BAYDUR ÖRNEĞİ

Author:

Year-Number: 2016-13
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Tiyatro
Number of pages: 172-182
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Temelinde Marksist eleştirinin yer aldığı edebiyat sosyolojisi, hayat ve sanat veya toplum ve edebiyat arasında güçlü bir bağlantı veya karşılıklı etkileşim olduğu varsayımına göre hareket eder. Bu etkileşim iki yönde gerçekleşir: Ya toplum edebiyatı ya da edebiyat toplumu etkileyebilir. Bu nedenle toplum ve edebiyat arasındaki bu ilişkilerin izini sürmek edebiyat sosyolojisinin görevidir.Bu makale, edebiyat sosyolojisi yoluyla, 1980 Askeri Darbesi’nin, Memet Baydur’un Cumhuriyet Kızı, Yalnızlığın Oyuncakları ve Kamyon adlı üç oyunundaki politik, sosyal ve ekonomik yansımalarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Böylece, edebiyat sosyolojisinin temelinde yatan ve hayat ile sanat veya toplum ile edebiyat arasında güçlü bir bağ olduğu ve her birinin birbirini etkileyebileceği fikri, üç oyundan örnekler aracılığıyla bir kez daha doğrulanmaktadır. Çalışma neticesinde varılan sonuç, Memet Baydur’un üç oyununun 1980’ler Türkiye’sinin politik, sosyal ve ekonomik bir portresini sunduğudur.

Keywords

Abstract

Sociology of literature which is based on Marxist criticism acts according to the assumption that there is a strong link or interaction between life and art or society and literature. This interaction has two directions: Either society can affect literature or vice versa. Therefore, it is the duty of sociology of literature to trace these relations between society and literature.This article, through the method of sociology of literature aims to reveal the political, social and economic reflections of 1980 Military Coup in three plays of Memet Baydur: Cumhuriyet Kızı (The Republican Girl), Yalnızlığın Oyuncakları (The Toys of Loneliness), Kamyon (The Lorry). Thus, the notion that there is a strong bond between life and art, or between society and literature and either of them can influence the other, which lies at the basis of the sociology of literature, is justified once more through the examples from three plays. The result reached at the end of the article is that Memet Baydur’s three plays give a political, social and economic portrayal of Turkey in 1980s.

Keywords