MURATHAN MUNGAN’IN “DOKUZ ANAHTARLI KIRK ODA” ESERİNDE MASAL İZLEKLERİ

Author:

Year-Number: 2017-17
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Edebiyat. Halkbilimi
Number of pages: 304-311
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Çağdaş Türk edebiyatının üretken, özgün ve renkli simalarından Murathan Mungan’ın yazarlık hayatı boyunca tamamlamaya çalıştığı “kırk oda” serisinin dördüncü kitabı “Dokuz Anahtarlı Kırk Oda” Şubat 2017’de okurlarıyla buluşur.Kırk oda dizisini, kendisinin binbir gece masalları olarak değerlendiren yazar, daha önce yayınlanan Kırk Oda, Üç Aynalı Kırk Oda, Yedi Kapılı Kırk Oda eserlerinde halk biliminin önemli konusu olan masallar hakkında önemli tespitlerde bulunur. Kurmaca masal kavramının edebiyatımızdaki en etkili ve özgün örneklerini sunan Lal Masallar’ın yazarı; Yedi Cücesi Olmayan Pamuk Prenses, Zamanımızın Bir Külkedisi gibi öykülerde, okuyucunun hayal dünyasında arketip’e dönüşen önemli masal kahramanlarını yepyeni kimlik ve değer yargılarıyla kurmaca evreninde tekrar tasarlar. Dokuz Anahtarlı Kırk Oda’da, önemli masalları, masal kahramanlarını ve masal motiflerini yeni bakış açısıyla çağımıza taşıyan Mungan, edebiyatta neden böyle bir yol izlediğini şu şekilde açıklar: Yalnızca tipolojik anlamda bir arketip’ten söz etmekle yetinmeyiz; ilişki biçimlerinin, değer dizgelerinin, yanılgıların da bir arketipi var. Ve bunlar çok büyük ölçüde ideolojik belirlemeler ve belirlenmelerle çağdan çağa toplumdan topluma kılık değiştirerek sürüyorlar (Mungan, 1996: 114)Bu çalışmada Murathan Mungan’ın Dokuz Anahtarlı Kırk Oda eserinde kurguladığı öykülerdeki masal izlekleri ve motifleri değerlendirilecektir.

Keywords

Abstract

Murathan Mungan is one of the most productive, original and colorful writers of contemporary Turkish literature. Forty-Room With Nine Keys, the fourth book of the forty-room series, which Mungan seeks to complete throughout his life, meets with his readers in February 2017. Regarding the “forty-room” series as his own one-thousand-one night tale, the author makes important observations about tales, which are essential themes of folklore, in the previously published Forty-room, Three-Mirrored Forty-room and Forty-room With Seven Doors. The writer of Lal Masallar, which presents the most effective and unique examples of the fictional fairy tale concept in our literature, redesigns the important fairy-tale heroes which are archetypels in readers' imagination with brand-new identity and value judgments in his fictional universe of his narratives like Cotton Princess Without Seven-dwarf or A Cindrella Of Our Era. In his Forty-room With Nine Keys , Mungan, who carries important tales, heroes and fairy tale motifs to present with a new perspective, explains why he follows such a path in literature: “We can not just talk about an archetype in typological sense; the relationship forms, the value registers, and the wrongs have also archetypes. And these are genarally ideological determinations which keep to exist by changing form in different societies and different centuries” (Mungan, 1996: 114) In this study, themes and motifs of tales in Murathan Mungan's Forty-room With Nine Keys will be evaluated.

Keywords