Quick Access


Bu Dergi DOI ve Crosscheck üyesidir


Summary


DEDE KORKUT HİKÂYELERİNDEN ÇAĞDAŞ TÜRK TİYATROSUNA “TEPEGÖZ” MOTİFİ
Çağdaş Türk edebiyatında hemen her türde geleneksel halk edebiyatı ürünlerinden yararlanılmaktadır. Bu ürünlerden yararlanılan türlerden biri de tiyatrodur. Dedem Korkut kitabı yaklaşık yaklaşık 200 yıl önce bulunan Türklerin Millî destanı ve dünya edebiyatının önemli ürünlerinden biridir. Bu bağlamda Cumhuriyet sonrası Türk tiyatrocularına ilham veren zengin bir kaynaktır. Birçok oyun yazarı, bu kaynağı bir şekilde değiştirip dönüştürerek ve modernize ederek okuyucusuna/seyircisine sunar. Bu yazarlardan biri de Turgay Nar’dır. Nar, ilk tiyatro oyununa ad olarak da seçtiği Tepegöz adlı yapıtında Dede Korkut Hikâyeleri’nde öne çıkan Tepegöz motifi üzerinden sosyal ve siyasal eleştiriler geliştirir. Yunan mitolojilerinde Kyklop’lar olarak bilinen tek gözlü devler, Türk destan, masal ve mitolojilerinde Tepegöz olarak karşımıza çıkar. Sadece bu iki millette değil Hint, Alman ve diğer milletlerin sözlü anlatılarında bu tiplere rastlanmaktadır. Yazar bu oyununda Oğuzların başına bela olan Tepegöz karakterinin topluma verdiği zararları sorgular. Oyunlarında metaforlar, simgesel anlatımlar, tekinsizlik, mitolojik unsurlar, masal kahramanları vasıtasıyla sosyal ve politik eleştirilere ağırlık veren yazar, bu oyunda özellikle yönetim kademesinde bulunanların topluma karşı sorumluluklarını da sahneye taşır. Oğuzlar’ın lideri konumunda bulunan Aruz Koca’nın yanılgısı sonucu doğan Tepegöz, obanın başına bela olur ve halkın sahipsiz olduğu bir anda darbe yaparak yönetime geçer. Yönetime geçtikten öldürülünceye kadar halkın tüm emeğini sömürür, karşı çıkanları cezalandırır veya öldürür. Yazar, Brecht’in: “Canavarı doğuran karın bugün hala verimli” sözünü, arka kapağa taşıyarak hemen her dönemde süregelen halkın emeğinin sömürülmesi olayını bu oyunda etkileyici sembolik ve lirik bir anlatımla sunar. Foucault’un, panoptik gözün iktidarı olarak da okunabilecek oyun; toplumu gözetleyen ve onu her bakımdan sömüren kapitalist iktidarlara da gönderme yapar. Bu çalışmada Turgay Nar’ın Tepegöz adlı oyunu analiz edilecektir

Keywords
Dede Korkut Hikayeleri, Türk Tiyatrosu, Turgay Nar, Tepegöz, Kyklops.

Advanced Search


Announcements

    Announcements

    Dear Academicians,

    IJLA's issue 7/1 (March 2019) is published, under the guest editor of Associate Professor Dr. Fulya TOPÇUOĞLU ÜNAL from Kütahya Dumlupınar University and the co-guest editor is Dr. Muharrem Kürşad YANGIL is from Kütahya Dumlupınar University.

     

     

    Dear Academicians, you can upload your articles through Online Manuscript Submission link upon forming it according to the academic writing format in For Writers section.

     

    Impact Factor OAJI: 0,201

    MIAR ICDS = 5.6

    Index Copernicus ICV 2016: 94,37



Address :Keskustie 8 as 1 Kiiminki OULU FINLAND
Telephone :00358458092451 Fax :
Email :ijlaacademy@gmail.com

Web Yazılım & Programlama Han Yazılım Bilişim Hizmetleri