NÂİLÎ’NİN HEP REDİFLİ GAZELİNİN İLK İKİ BEYTİNİ MEÂNÎ İLMİ AÇISINDAN İNCELEME DENEMESİ

Author:

Year-Number: 2017-17
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Türk Dili ve Edebiyatı
Number of pages: 234-241
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Belâgat/Rhetoric, bir düşünce ve duygunun yerinde ve zamanında manası en açık şekilde ve akıcı bir dille ifade edilmesidir. Klasik belâgatin tam kadrosunu fesâhat, me’ânî, beyân ve bedi’ ilimleri oluşmaktadır. Fesâhat, sözün lafz, mana ve ahenk itibariyle kusursuz olmasıdır. Beyân, bir anlamı değişik yollarla ifade etmenin usul ve kaidelerinden bahseden belâgat dalıdır. Bedî, ifadeyi güzelleştirme usul ve kaidelerinden bahseden belâgat dalıdır. Belâgati meydana getiren ilim dallarından biri olan meânî ise, kelamın/sözün yerinde kullanılmasını, muhatap veya konuşanın durumuna uygun olarak ifade edilmesini sağlayan ve cümlenin dil kuralları çerçevesinde uğradığı değişikliklerden bahseden bir ilimdir. Meânî ilminin de bazı alt başlıkları bulunmaktadır. Bunlar; haber isnâdı, inşâ isnâdı, özne/müsnedün ileyh ve yüklemin/müsned cümle içindeki durumları, cümlenin yardımcı unsurları, tahsis/kasır, söz uzatması/ıtnâb - söz kısaltması/icaz, haşiv/söz fazlası. Nâilî’nin hep redifli gazelinden almış olduğumuz matla’ ve hüsn-i matla’ beyitlerini meânî ilminin alt başlıklarına bağlı kalarak açıklamaya çalışacağız. Öncelikle metin içi konuşmacı ve muhatap olarak benimsediği kişi ya da nesneyi tespit ederek sözü, nasıl, ne şekilde, niçin dile getirdiğini belirtmeye çalışacağız. Sözün, muhatabın zihni hazır bulunuşluğu gözetilerek söylenip söylenmediğini tespit etmiş olacağız. Bu tespiti, metin içinde yer alan anahtar kelime ve kelime gruplarına dayandırarak açıklamaya çalışacağız. Böylelikle meânî ilmi çerçevesinde iki beyit ile sınırlandırmış olduğumuz inceleme denemesini tamamlamış olacağız.

Keywords

Abstract

Rhetoric is the manner of expression of a thought and sensation clearly and fluidly. Classical rhetoric consists of the complete kadrosun fesâhat, me'ânî, beyân and bedi '. Fesâhat, the word is perfect, in terms of meaning and harmony. Beyân talks about the methods and the bases of expressing a meaning in different ways. Bedi speaks beliefs about the methods and beauties of expression.Meani which is the subdivision of rhetoric, is the science of the use of the word in its proper place and of the expression of the speaker’s or listener’s feelings. It also shows us the language’s changes which comes to real according to grammar. Meani has some subdivisions. These subdivisions are news’s imputation prose’s imputation and the situation of the verb in the sentence the sentence’s contributive elements, abbreviation, extension. It will be treid to examine the first and second couple of Nâilî’s poem which is called “hep redifli gazel” from the perspective of meani. First it will be tried to figure out speaker and listener. Second it will be explained that speaker how he explains his feelings. We will have determined whether the word is spoken, considering the readiness of the mind of the client. We will try to explain this finding based on the keywords and word groups in the text. Thus, we will have completed the examination of the limitations we have limited to two couplets in the framework of the scientific knowledge.

Keywords