RESME ÂŞIK OLMA MOTİFİNİN MODERN TÜRK ROMANINDAKİ DÖNÜŞÜM VE İZLERİ

Author:

Year-Number: 2015-7
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Türk Dili ve Edebiyatı/Yeni Türk Edebiyatı
Number of pages: 124-141
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Halk hikâyelerinde kahraman bir bunalım döneminin ardından rüya görüp, bade içerek yeni bir şahsiyet kazanır ve bu rüyada kahraman karşılaşma ya da resmini görme yoluyla bir kıza âşık olarak onu aramaya koyulur. Sevgiliyi bulduktan sonra çeşitli nedenlerle ayrı düşülür ve kahraman sevgilisi uğrunda pek çok mücadeleye girişir. Nihayetinde ya kendisi kemale ermiş bir âşık olur ya da anlatının sonu ölüm ile biter. Modern romanlarda ise kahramanın resmini gördüğü/elde ettiği/yaptığı/çektiği sevgiliye âşık olması, onun uğrunda mücadele etmesi, bu kahramanın resmini gördüğü sevgiliye ulaşmaya çalışması ve nihayetinde aşkın ya ölümle ya da kavuşma ile neticelenmesi motiflerinin aynı düzende tekrarlandığı eserlere rastlanır. Geleneksel kalıplardan beslenen bu romanların kahramanı, ya öncesinde şımarık, hayatın ciddiyetinden uzak, diğer insanların acılarını tanımayan zengin bir ev oğludur ve aslında güzelliğini zamanla fark edip kendisini bütünüyle değiştirecek fakir kız ile aşkı keşfettikten sonra değişim geçirir; ya da hayatın içerisinde tutunamayan, çoğu zaman fiziksel bakımdan kusurlu, sefil ve idealsiz bir kişi iken resmine âşık olduğu sevgili uğrunda gerçek hayata uygun mücadele eden ve kent hayatının tesadüflerini iyi yorumlayabilen, nihayetinde sevgiliye açılma yoluyla insanlaşmada ilerlemeyi hedefleyen idsel aylak; ya da zengin babanın mirasyedi oğlu olarak gurbete çıkan ve ruhundaki tekinsiz, karanlık, yabani tarafları kültür, sanat ve kitaplar ile doldurmaya çalışan bir modern yalnızken, sevgilinin resmini görüp onunla bir karakter değişimi yaşamaya çalışan ancak cesaretsiz ve güvensiz yapısıyla aşkından vazgeçerek hayatını kösnüllüğe bağlayıp nihayetinde ölüme ulaşan bir dram çizer. Bu anlamda modern romanda geleneksel unsurların değişim ve dönüşümünü bulma noktasında, resme aşık olma motifi, önemli bir örnek teşkil eder.

abortion clinics in ny abortion clinics in richmond va anti abortion facts

Keywords

Abstract

Folk tales of heroes dreamed after a crisis period, he gained a new personality and drinking bade or encounter hero sets out to look for him in this dream by seeing a picture of a girl in love. After many arduous struggle itself is a love that his or perfected or narrative, resulting in the death of the lovers. In the modern novel had seen a picture of the hero / image obtained / portrait of his / photograph taken by being in love with lover, to fight in his sake, this hero to reach the lover sees the image, and the last in love or death or to result in restoring motifs found in his works repeated in the same order. The novel of this different from the traditional mold, the progress of the case, constructions and type of official hero or vary the point of reaching love and narrative adapted with a realistic framework for urban life. In this sense, the point of finding the change and transformation of traditional elements in the modern novel, is in love with painting motif constitutes an important example.

Keywords