SÖYLEMDEN İZLEĞE İRONİ: DUBLÖRÜN DİLEMMASI

Author:

Year-Number: 2017-17
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : YENİ TÜRK EDEBİYATI
Number of pages: 47-60
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Edimsel, kuramsal ve potansiyel dinamiklere sahip ironi, güldürü/ komedi merkezli görüntüsüne rağmen, özde mutlak olumsuz ve mutlak olumsuzlama ile uyarma işlevi kazanan bir hesaplaşmadır. Gülümsetirken eleştirme gayretinin sonucunda şekillenen ironi, görüntü/ bilinen gerçek ile düş-soyutlama/ asıl-gerçek dualizmi üzerinde beklenen-gerçekleşen ile görünen-gerçekleşecek hipogramı üzerinde temellenir. Sunulan gerçeğin özündeki uyumsuzluktan kaynaklanan bu biçem, toplumsal yaşamın bir panoramasıdır. Çıkış noktası, bir düş oyunu olan postmodern anlatıda ironi, düşümsellik, oyun, keyfilik, anarşi, parçalanma, pastiş, parodi gibi kavramsal dönüşümler ile birlikte yeni’den yazma ve yaratma çabasına katkı sağlar. Yaratıcı olmayı başkaldırı ile özdeşleştiren postmodern yazarlardan Murat Menteş, yeni, farklı, özgür, eski-şimdi bağdaşımında arayışlar içindedir. Yaşamayı ve yazmayı aynı anda deneyimleyen yazar, karanlıktaki ışığı, kaostaki düzeni, bütündeki parçayı, dıştaki içi, karnavaldaki bireyi, şimdi’deki geçmişi, sistemdeki ironiyi düşünür, tasarlar, gerçekleştirir. Yazarın stillerin ve referansların ironik şekilde birleştirildiği Dublörün Dilemması adlı eserinde, söylemden içeriğe kadar farklı tarzlar, kişiler, görüntüler, olaylar, imgeler bir araya getirilir. Bu bildiride Murat Menteş’in Dublörün Dilemması anlatısındaki alaycı güdüleri iğdiş edilmiş gülme duygusunun çift kodlanmış ironik kurgusu değerlendirilecektir. Nesne, imge ve gösterge düzleminde postmodern metne özgü ironik söylem tahlil edilirken gerçeğin buharlaştığı simülasyon dünyasında çok yönlü bir etki alanına ve belirlenmezliğe sahip ironinin birbirini determine eden yap-boz görüntüsündeki önermeler dizgesi tespit edilecektir.

Keywords

Abstract

that warnin fonction. Irony, which has shaped by after making smily and criticising, it is built on the hypogram that on the known reality (appearing) and the main reality (abstraction delusion) that expected-materialized and appearing-materialized. This style that has inflicted from disharmony in the proferred reality is a panorama that reflects society life. Irony contributes to the effort the rewriting and creature through as reflexivity, game, arbitrariness, anarchy, fracture, pastiche, parody in postmodern narrative whose center is delusion game. Murat Mentes who is postmodern writer that assimilates being creator and rebellion, is in searching new, different, free, past-now coherence. The writer who experiences living and writing at the same time, thinks, designs and realises that shine in darkness, order in chaos, piece in whole, interior in external, individual in carnival, past in now and irony in system. In Dublorun Dilemmasi that has shaped by styles and references as ironic, differrent styles, characters, visuals, event and images are come together. In this paper ironic fiction that double-encoding of laughing emotion that scoffer motive has exterminated will be analysised. While analyzing the ironic discourse special to postmodern narrative in the platform object, image and indicator, system of thesis of irony that has veratile orbit in simulation world that reality has evaporates and psopositions as jigsaw will be determined.

Keywords