ORTAOKUL TÜRKÇE DERSLERİNDE STEM UYGULAMASI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Author :  

Year-Number: 2024-51
Yayımlanma Tarihi: 2024-09-11 23:01:53.0
Language : Türkçe
Konu : Türkçe Eğitimi
Number of pages: 413-428
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 21. yüzyılın ihtiyaçları neticesinde ortaya çıkan STEM eğitim felsefesi doğrultusunda hazırlanan kırık masal tekniği ve Scratch programlama dilinin Türkçe derslerinde uygulanması sonucunda elde edilen bulguların yorumlanmasıdır. Çalışmada kırık masal tekniği ile ortaya çıkan özgün masallar yaratıcı drama tekniği ile sunulmuş, Scratch programlama dili ile animasyon hâline getirilmiştir. Kırık masallar ve Scratch ile oluşturulan animasyonlar veri olarak kullanılmıştır. Bu sayede Türkçe dersiyle STEM’in bütünleştirilmesine çalışılmıştır. Çalışma öncesinde ortaokul Türkçe eğitiminin STEM eğitimine entegre edilmesine yardımcı olabilecek çalışmalar incelenmiştir. Yapılan incelemeler neticesinde roman mühendisliğinin STEM dil eğitimi (language arts) bütünleştirme çalışmalarında uygulandığı tespit edilmiştir. Roman mühendisliği çalışmaları incelenirken kırık masal tekniğine ulaşılmıştır. Kırık masal tekniğinin roman mühendisliği çalışmalarında kullanılabilecek bir teknik olduğu belirlenmiştir. Bu çalışmada kırık masal tekniği ile Scratch uygulaması bir arada uygulanmıştır. Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı’nın Özel Amaçları bölümünde yer alan bilgisayar bilimine ilişkin genel bir anlayış ve teknik birikim oluşturma, algoritma tasarımına ilişkin anlayış geliştirerek sözel ve görsel olarak ifade edebilme, programlama konusunda teknik birikim oluşturma, ürün tasarımı ve yönetimi konusunda çalışmalar yürütme, problem çözme ve bilgi-işlemsel düşünme becerileri edinme ve geliştirme kazanımları ile STEM disiplin ve kazanımları arasındaki yakın ilişkinin yapılan STEM-Türkçe bütünleştirme çalışmasında Scratch programlama dilinin kullanılmasının çalışmaya fayda sağlayacağı tespit edilmiştir. Çalışma haftada 4 saat olmak üzere 8 hafta boyunca uygulanmıştır. Çalışmada karma desen kullanılmıştır. Uygulama sırasında ve sonrasında gözlem yapılmıştır. Kullanılan kontrol listeleri, rubrik ve ölçekler ile süreç değerlendirmeleri gerçekleştirilmiştir. Değerlendirmeler üç öğretmen tarafından yapılmış güvenirlik yüzdeleri % 80 olarak tespit edilmiştir. Süreç sonunda görüşme formları doğrultusunda görüşmeler kaydedilmiştir ve yorumlanmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular, kırık masal tekniği ve Scratch kullanarak animasyon yapmanın katılımcı öğrencilerin Türkçe derslerindeki dil becerilerine önemli ölçüde katkıda bulunduğunu ortaya koyarak STEM uygulamalarının Türkçe derslerine güvenle entegre edilebileceğini göstermektedir.

Keywords

Abstract

The present study attempts to adapt STEM to secondary school Turkish language arts through the fractured fairy tale technique and the Scratch programming language. Following a comprehensive literature review of STEM, Turkish education, interdisciplinary/transdisciplinary STEM, STEAM (STEM+A), STREAM, novel engineering, fractured fairy tale, creative drama, and Scratch, the consolidated association between the computer science-related achievements in Information Technologies and Software Course Curriculum (e.g., acquiring an overall understanding and technical background in computer science, developing expertise of algorithm design through verbal and visual reflections, building a technical background in programming, engaging in research on product design and management, acquiring and developing problem-solving and computational thinking skills) and the STEM discipline led us to adopt Scratch in this research on STEM-Turkish class integration. Moreover, previous research provided scholarly evidence of the significant contributions of novel engineering, the umbrella term embodying fractured storytelling, to language arts teaching. In this sense, using mixed-design research, participating students were recruited to read an original fairy tale, compose their own fractured tale based on the original narrative, demonstrate it through creative drama, and animate it using Scratch. The program lasted for 8 weeks, 4 hours a week. We resorted to pre- and post-implementation observations and held interviews. Three independent teachers engaged in the analysis of data recorded through checklists, rubrics, interview forms, and scales, and data analysis yielded 80% interrater reliability. Our findings revealed that the fractured fairy tale storytelling and animating using Scratch significantly contributed to participating students’ language skills in Turkish classes, suggesting that STEM practices and language arts can confidently be integrated into formal Turkish language classes.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics